Blogbericht titel

Ondertitel

14/05/2019

 
Odoo CMS - a big picture

Donderdag 28 februari 2019 — De bedrijfsfiets is hipper dan ooit. Zowel in het mobiliteitsbudget als in flexibele verloningsprogramma’s maakt de leasefiets een impactvolle opmars. De toekomst van dit milieuvriendelijke vervoersmiddel lijkt verzekerd, mede door stimulatie van de overheid. Maar waarom kan overheidspersoneel in tijden van klimaatmarsen en brossende scholieren zelf nog geen vruchten plukken van dit innovatieve en milieuvriendelijke concept?

Fietsleasing boekt grote successen, maar enkel in de privésector

Fietsleasing kent een enorme opmars sinds 2018. Bij Cyclis steeg het aantal fietsen van 1200 naar 4500 in één jaar tijd en het bedrijf verwacht dat dit aantal nog exponentieel zal stijgen komende jaren. Maar waarom wint de bedrijfsfiets enkel aan populariteit in de privésector? Fietsleasing gaat vaak samen met een heronderhandeling van de samenstelling van het toekomstig loonpakket. Zo kan deze formule budgetneutraal blijven voor de werkgever. De werknemer geniet van een voordeel dat oploopt tot 40% ten opzichte van een privéaankoop. Helaas is dit vernieuwend concept voor overheidsinstanties niet werkbaar, omdat zij verlonen aan barema en er bijgevolg geen onderhandelingsmarge is. Ook het federale mobiliteitsbudget dat in de steigers staat lijkt geen kant en klare oplossing omdat weinigen in de overheidssector beschikken over (of recht hebben op) een bedrijfswagen.

Aan motivatie geen gebrek

Als fietsleasemaatschappij wordt Cyclis wekelijks gecontacteerd door organisaties uit de overheidssector waaronder scholen, gemeenten, politiekantoren, etc. Organisaties waar momenteel geen onderhandelingsmarge is qua samenstelling van het loonpakket. Eind 2018 startte Cyclis een proefproject fietsleasing bij Defensie Burcht. Daarbij ontbrak één belangrijke factor: het financieel voordeel. Met als gevolg dat de bedrijfsfiets hier geen succes boekte, ondanks de enthousiaste militairen.

‘Een pijnpunt is dat Defensie niet over de mogelijkheid beschikt om de leasingkost via het brutoloon te verrekenen.’ Hellen Aubroeck – CDSCA, loonsecretariaat Defensie

Het is duidelijk dat de overheid fietsen voor woon-werkverkeer wil stimuleren. Dit blijkt uit tal van initiatieven zoals bijvoorbeeld de volledige fiscale vrijstelling van het voordeel van de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat die effectief gebruikt wordt voor de woon-werkverplaatsingen. Enkel lukt het de Belgische overheden nog niet om ook voor eigen personeel fietsleasing interessant te maken, bij uitstek dé populatie met een groot fietspotentieel die een prominente voorbeeldfunctie uitoefent in onze maatschappij.  Cyclis heeft de ervaring gemiddeld 25% van de werknemers op de fiets te zetten binnen privébedrijven. Dit zou voor de overheid een extra potentieel van +-200 000 fietsers betekenen.

Zou een fietscheque oplossingen kunnen bieden?

De overheid biedt momenteel wel maaltijdcheques aan als extralegaal voordeel voor zijn werknemers. Cyclis ijvert voor een soortgelijke toepassing op vlak van fietsen. Een fietsencheque die België faciliteert naar filevrije wegen, een verminderde CO2 uitstoot en gezonde werknemers.